Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου Μανώλης Γ. Μαρκόπουλος
Τουρισμός

Η ομιλία του προέδρου της ΕΞΡ Μανώλη Μαρκόπουλου στη σύσκεψη με την υπουργό Τουρισμού

Ο Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου Μανώλης Γ. Μαρκόπουλος, συμμετείχε χθες Τετάρτη 12ηΙουλίου 2023, στη συνάντηση με τους φορείς που συγκάλεσε με την άφιξή της στη Ρόδο η Υπουργός Τουρισμού κα Όλγα Κεφαλογιάννη.

Αναλυτικά η ομιλία του Κου Μαρκόπουλου:

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,

Αποτελεί ιδιαίτερη τιμή για εμάς, η επίσκεψη σας στο νησί μας, και επιτρέψτε μας να σας παραθέσουμε μια σύντομη καταγραφή των βασικότερων θεμάτων που απασχολούν την Ροδιακή Ξενοδοχία:

Φορολογία

(Υπουργείο Οικονομικών – ΑΑΔΕ)

  • Mείωση συντελεστή ΦΠΑ στη διαμονή.
  • Απαλλαγή από το συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ (και για τις ατομικές επιχειρήσεις).
  • Οι πλατφόρμες ηλεκτρονικών κρατήσεων υπολογίζουν τις προμήθειές που λαμβάνουν και επί τωνφόρων (ΦΠΑ, τέλος παρεπιδημούντων κλπ), με αποτέλεσμα να ζημιώνονται και οι επιχειρήσεις και να χάνει έσοδα και το κράτος. Ζητείται να εκδοθεί εγκύκλιος από την ΑΑΔΕ που θα προσδιορίζει τονορθό φορολογικά τρόπο αντιμετώπισης του συγκεκριμένου ζητήματος.

Εργασιακά

(Υπουργείο Εργασίας)

  • Προτάσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος της έλλειψης προσωπικού:
  • Παροχή της δυνατότητα απασχόλησης ΔΥ, όπως εκπαιδευτικών, οι οποίοι αν το επιθυμούν μπορούν να εργαστούν τους θερινούς μήνες, μιας και τα σχολεία δεν λειτουργούν,
  • Προσαρμογή του ακαδημαϊκού έτους ώστε η θερινή διακοπή να συμπίπτει με την περίοδο υψηλής τουριστικής αιχμής για να δίνεται η δυνατότητα στους φοιτητές να εργασθούν και να συμπληρώνουν το οικογενειακό εισόδημα,
  • Παροχή κινήτρων για την απασχόληση συνταξιούχων – μείωση του ποσού κατά το οποίο περικόπτεται η σύνταξή τους σε περίπτωση εργασίας,
  • Μετάκληση εργαζομένων: Θα πρέπει να επιλυθούν τα πρακτικά προβλήματα σε σχέση με τηνμετάκληση για εποχική εργασία στον τουρισμό. Ενδεικτικά: Ακόμα δεν υπάρχει δυνατότηταηλεκτρονικής υποβολής των σχετικών αιτήσεων, μιας και η σχετική ηλεκτρονική πλατφόρμα(κατά το μέρος αυτής που αφορά τον τουρισμό) δεν έχει τεθεί σε λειτουργία.
  • Επιδότηση εργασίας. Παροχή κινήτρων στις επιχειρήσεις (ενδεχομένως με την εφαρμογή ενόςσυστήματος ανάλογου με το ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ) να παρατείνουν τη λειτουργία τους/διατηρήσουν το προσωπικό τους τη χαμηλή τουριστική περίοδο.
  • Βραχυχρόνια μίσθωση – παράνομα καταλύματα: Διενέργεια ελέγχων με σκοπό τον εντοπισμόανασφάλιστων εργαζομένων/παραβάσεων της εργατικής νομοθεσίας και την επιβολή τωνπροβλεπόμενων κυρώσεων.
  • Το επιτόκιο υπερημερίας σε περίπτωση ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τον ΕΦΚΑ ανέρχεται στοεξωπραγματικό ποσοστό του 15%. Θα πρέπει το επιτόκιο αυτό να μειωθεί δραστικά και αναδρομικά να εφαρμοστεί ένα νέο επιτόκιο που θα κινείται εντός λογικών πλαισίων, στα πρότυπα τωνρυθμίσεων της ΑΑΔΕ (κλιμακωτό).
  • Ψηφιακή κάρτα εργασίας. Εκτεταμένη διαβούλευση πριν την εφαρμογή της στον ξενοδοχειακό κλάδο,προκειμένου να ληφθούν υπόψη όλες οι ιδιαιτερότητες που παρουσιάζει, ιδίως λόγω της έντονηςεποχικότητας. Επίσης η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας θα πρέπει να συνεπάγεται την παράλληλη κατάργηση της υποχρέωσης των επιχειρήσεων να προ-δηλώνουν στο Εργάνη τις αλλαγέςστο ωράριο εργασίας.

Παραξενοδοχία

(Υπουργείο Τουρισμού – ΑΑΔΕ – Υπουργείο Εργασίας)

Θα πρέπει να ενταθούν οι προσπάθειες εντοπισμού των παράνομων καταλυμάτων και να προβούν οιαρμόδιες υπηρεσίες στην επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων. Πρόκειται για καταλύματα που, ενώεμφανίζονται ως καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης (ορισμένες μάλιστα φορές δεν έχουν καταχωρηθείούτε στο σχετικό μητρώο της ΑΑΔΕ), λειτουργούν ως ξενοδοχεία, παρέχοντας και άλλες, πλην της διαμονής,υπηρεσίες, χωρίς να διαθέτουν τη σχετική άδεια (πολυκατοικίες που λειτουργούν ως ξενοδοχεία).

Η ανεξέλεγκτη λειτουργία των ανωτέρω καταλυμάτων, που ανταγωνίζονται αθέμιτα τις νόμιμααδειοδοτημένες επιχειρήσεις, θέτει σε κίνδυνο το τουριστικό προϊόν της χώρας ενώ παράλληλα στερεί από το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία σημαντικά έσοδα. Τα καταλύματα αυτά θα πρέπει να αδειοδοτούνται, ναφορολογούνται (ΦΠΑ, φόρος διαμονής, τέλος παρεπιδημούντων κλπ) όπως οι επιχειρήσεις τουριστικών καταλυμάτων. Ο έλεγχος των ανωτέρω καταλυμάτων είναι ευχερής – μπορεί να γίνει και μέσω διαδικτύου. Σχετικά προτείνεται όταν από τους ελέγχους της ΑΑΔΕ διαπιστώνεται η παροχή τουριστικών υπηρεσιών νααποστέλλονται τα στοιχεία στο Υπουργείο Τουρισμού για να γίνει έλεγχος σε σχέση με την εφαρμογή της τουριστικής νομοθεσίας. Ομοίως θα πρέπει τα στοιχεία να αποστέλλονται και στο Υπουργείο Εργασίας γιαέλεγχο της τήρησης της εργατικής νομοθεσίας.

Βραχυχρόνιες Μισθώσεις

(Υπουργείο Τουρισμού – Υπουργείο Οικονομικών – Υπουργείο Εσωτερικών)

Εφαρμογή του νομοθετικού πλαισίου και αναβάθμιση του μέσω της:

  • Πρόβλεψης προδιαγραφών υγιεινής και ασφάλειας,
  • Επιβολής φορολογικών κλπ βαρών (δημοτικά τέλη κλπ) ανάλογων με τα κύρια ξενοδοχειακάκαταλύματα,
  • Διαχωρισμός ανάμεσα στον πολίτη ο οποίος νοικιάζει βραχυχρόνια το δεύτερο ακίνητο που διαθέτεικαι τις εταιρείες που διαθέτουν προς βραχυχρόνια μίσθωση εκατοντάδες ακίνητα η κάθε μία. Στηντελευταία περίπτωση έχουμε να κάνουμε με μια κατεξοχήν οικονομική δραστηριότητα που θα πρέπεινα αντιμετωπίζεται από άποψη φορολογικών κλπ επιβαρύνσεων και υποχρεώσεων ως τέτοια.

Θέματα ασφάλειας

(Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη)

  • Τουριστική αστυνομία – Επαναλειτουργία της τουριστικής αστυνομίας στους προορισμούς όπουλειτουργούσαν οργανωμένα τμήματα. Η τουριστική αστυνομία για πολλούς λόγους (καλύτερη γνώσητης τουριστικής νομοθεσίας – ξένες γλώσσες κλπ) μπορεί να έχει καλύτερα αποτελέσματα στις διάφορες μορφές ελέγχων. Στη σημερινή συγκυρία μάλιστα, η ανάγκη επανίδρυσης της τουριστικής αστυνομίας είναι ακόμα μεγαλύτερη, λόγω της βραχυχρόνιας μίσθωσης και της παραξενοδοχίας. Παρά τις προσπάθειες της ΑΑΔΕ και των υπηρεσιών των Π.Υ.Τ., υπάρχει ανάγκη για επιτόπιους ελέγχουςκαι η τουριστική αστυνομία μπορεί να φέρει σε πέρας αποτελεσματικά το έργο αυτό.

Τράπεζες – Χρηματοδότηση

(Υπουργείο Ανάπτυξης)

  • Θα πρέπει να διευκολυνθεί η πρόσβαση στην τραπεζική χρηματοδότηση για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Ενεργειακό – Περιβαλλοντική αδειοδότηση

(Υπουργείο Περιβάλλοντος)

  • Άμεση προκήρυξη του ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ ΙΙ, ώστε να μπορέσουν οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις να αναβαθμίσουν ενεργειακά τις εγκαταστάσεις τους – ανάγκη να υπάρξει προηγούμενη διαβούλευση σεσχέση με τις επιλέξιμες δαπάνες, ώστε οι επιχειρήσεις να το αξιοποιήσουν στο μέγιστο δυνατό βαθμό.
  • Πρόβλεψη ειδικού τιμολογίου ηλεκτρικού ρεύματος (Επαγγελματικό μέσης και χαμηλής τάσης ξενοδοχείων) ειδικά για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, στα πρότυπα των βιομηχανικών χρεώσεων.
  • Επίλυση των τεράστιων προβλημάτων που παρουσιάζονται στη περιβαλλοντική αδειοδότηση τωνξενοδοχείων (μεγάλες καθυστερήσεις, εξόχως προβληματική η διαχείριση – διάθεση των υγρώναποβλήτων).

Πνευματικά – Συγγενικά Δικαιώματα

(Υπουργείο Πολιτισμού)

  • Παρά τις προσπάθειες του ΞΕΕ να βρεθεί λύση στο συγκεκριμένο πρόβλημα και την υπογραφή μνημονίων με 8 συνολικά οργανισμούς (Αθηνά, Διόνυσος, GEA, Τηλεοπτικά Δικαιώματα ΑΕ,Αυτοδιαχείριση, ΔΙΑΣ ΕΡΜΕΙΑΣ και ΗΡΙΔΑΝΟΣ) συνεχώς εμφανίζονται και άλλοι ΟΣΔ που αξιώνουναμοιβές. Πρέπει κάποια στιγμή να μπει μια τάξη σε αυτό το χάος. Η πληρωμή θα πρέπει να γίνεται σε έναν ενιαίο φορέα και οι αμοιβές να εξορθολογιστούν μιας και το όφελος των επιχειρήσεων από τη χρήση των έργων των μελών των ΟΣΔ είναι ελάχιστο.

Αιγιαλός

(Υπουργείο Οικονομικών – Υπουργείο Περιβάλλοντος)

  • Συσχέτιση της παραχώρησης της απλής χρήση του αιγιαλού (σε περίπτωση ομορότητας) με τηδυναμικότητα του ξενοδοχείου. Θα πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα στο ξενοδοχείο, ανάλογα με τον αριθμό των κλινών του και προκειμένου να είναι σε θέση να ικανοποιήσει τις ανάγκες των πελατών του, είτε να αυξήσει τον αριθμό των ξαπλωστρών που τοποθετεί στο χώρο του αιγιαλού, είτενα ζητήσει την παραχώρηση μεγαλύτερου χώρου του αιγιαλού (πέραν των ορίων της ομορότητας),
  • Εξορθολογισμός του μισθώματος για την απλή χρήση του αιγιαλού σε περίπτωση ομορότητας -υπολογισμός με βάση τον αριθμό κλινών του ξενοδοχείου,
  • Εξαίρεση των όμορων ξενοδοχειακών επιχειρήσεων από την προβλεπόμενη στο άρθρο 31 του ν.4607/2019 απαγόρευση της παραχώρησης της απλής χρήσης του αιγιαλού όταν το μήκος ή πλάτος αυτού είναι μικρότερο των 5 μέτρων ή όταν το συνολικό εμβαδόν του αιγιαλού είναι μικρότερο των 150 τ.μ.,
  • Εξαγορά-μακροχρόνια μίσθωση του χώρου του παλαιού αιγιαλού,
  • Νομιμοποίηση (υπό αυστηρές προϋποθέσεις) υφιστάμενων αυθαιρέτων κατασκευών,
  • Ρύθμιση – περιορισμός προστίμων.