Ρόδος

Το νέο καφέ στο Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου στη Ρόδο Αλλαγή «μενού» στα μουσεία

Το αβέβαιο μέλλον του «Βήτα» στη Θεσσαλονίκη – Η στρατηγική του νέου αναδόχου και οι αντιδράσεις των επιχειρηματιών.

Δεν έχει νόημα να έχουμε ένα προϊόν τύπου “Γρηγόρη” στα αναψυκτήρια και τα εστιατόρια των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων», λέει στην «Κ» ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας «Γρηγόρης» Βλάσσης Γεωργάτος και μέτοχος της (θυγατρικής) εταιρείας «Κλασικοί δρόμοι» που αναδείχθηκε ανάδοχος του ανοιχτού διαγωνισμού που πραγματοποίησε το υπουργείο Πολιτισμού και ο Οργανισμός Διαχείρισης και Αξιοποίησης Αρχαιολογικών Πόρων (ΟΔΑΠ).

«Έχουμε αναλάβει ένα βαρύ εγχείρημα και σε κάθε χώρο θα κάνουμε τις ανάλογες προσαρμογές για να λειτουργήσουν προς όφελος του επισκέπτη. Στους χώρους που θα λειτουργήσουμε εκπονούνται μελέτες για την αρχιτεκτονική τους και τα προϊόντα που θα προσφέρουμε, οι οποίες θα περάσουν από την έγκριση του υπουργείου Πολιτισμού», προσθέτει ο κ. Γεωργάτος. Η επωνυμία και τα χαρακτηριστικά του «Γρηγόρη» δεν θα εμφανίζονται άλλωστε στα νέα καταστήματα.

Για 6+6 χρόνια

Ο διαγωνισμός του ΟΔΑΠ αφορούσε τη διαχείριση 59 αναψυκτηρίων σε μουσεία ανά την επικράτεια και την τοποθέτηση αυτόματων πωλητών σε 30 αρχαιολογικούς χώρους όπου δεν υπήρχαν ανάλογες υποδομές. Ο διαγωνισμός διενεργήθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο και η εταιρεία «Κλασικοί δρόμοι» κέρδισε τον διαγωνισμό το καλοκαίρι και θα εκμισθώσει τα αναψυκτήρια για 6+6 χρόνια και με ετήσιο μίσθωμα που ανέρχεται σε 1,5 εκατ. ευρώ.

Επιχειρηματίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης που διαχειρίζονται καφέ και αναψυκτήρια σε μουσεία εξέφρασαν τις διαμαρτυρίες τους τις τελευταίες ημέρες καθώς επίκειται η παράδοση των χώρων τους στον νέο ανάδοχο.

Στην Αθήνα, η εταιρεία «Εστίαση Μουσείων Α.Ε.» που είχε την ευθύνη του καφέ στο Νομισματικό Μουσείο προχώρησε σε σκληρές ανακοινώσεις απέναντι στον ΟΔΑΠ κάνοντας λόγο για «αποβολή» της εταιρείας, ενώ είχε «νόμιμη σύμβαση σε ισχύ για τη λειτουργία του αναψυκτηρίου».

Αλλαγή «μενού» στα μουσεία-1
Το νέο καφέ στο Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου στη Ρόδο.

Ο ΟΔΑΠ απάντησε ότι η σύμβαση της εταιρείας είχε λήξει το 2017 και ότι υπάρχουν οικονομικές εκκρεμότητες απέναντι στο υπουργείο. Η υπόθεση ωστόσο έχει πάρει τον δρόμο της δικαιοσύνης.

Στόχος της εταιρείας «Κλασικοί δρόμοι» είναι να συνεργαστεί με τους τοπικούς επιχειρηματίες όπου αυτό είναι δυνατόν.

Στη Θεσσαλονίκη ένας από τους χώρους που θα αλλάξουν χέρια είναι και το εμβληματικό εστιατόριο «Βήτα» που λειτουργεί στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού από το 2004 υπό τη διεύθυνση της Χρύσας Κονιόρδου. «Είναι κάτι που μας πονάει πολύ. Είμαστε οι πρώτοι που κάναμε εστιατόριο σε μουσείο στην Ελλάδα ανοίγοντας με τους Ολυμπιακούς Αγώνες προσπαθώντας να φέρουμε το “Βήτα” σε ένα πολύ υψηλό επίπεδο όλα αυτά τα χρόνια», λέει η κ. Κονιόρδου στην «Κ» και την ανησυχία της για το μέλλον του εστιατορίου συμμερίζονται αρκετοί παράγοντες της πόλης.

Η σύμβαση της επιχείρησης με το υπουργείο Πολιτισμού είχε λήξει από το 2017 αλλά η επιχειρηματίας, όπως μας είπε, κατέβαλε μισθώματα στο υπουργείο. Ειδοποιήθηκαν για την αλλαγή διαχείρισης τον Απρίλιο καθώς δεν μπορούσαν να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό και από τον περασμένο μήνα βρίσκονται σε επαφή με τον νέο ανάδοχο για διαπραγματεύσεις μήπως και συμφωνήσουν σε μια νέα μίσθωση του χώρου.

Ειδικά για το «Βήτα» και το καφέ του Νομισματικού Μουσείου, ο κ. Γεωργάτος μας είπε ότι η νέα εταιρεία δεν προτίθεται να αλλάξει τη φύση και τον χαρακτήρα των δύο καταστημάτων.

«Αυτό που θέλουμε είναι το προϊόν και ο χαρακτήρας του καταστήματος να ταιριάζουν σε κάθε χώρο», προσθέτει και τονίζει ότι πρόθεση της εταιρείας «Κλασικοί δρόμοι» είναι να συνεργαστεί με τους τοπικούς επιχειρηματίες όπου αυτό είναι δυνατόν, όπως έγινε στην περίπτωση της Ρόδου και στο καφέ που άνοιξε στο Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου.

Ο στόχος

Πηγές από τον ΟΔΑΠ σημειώνουν στην «Κ» ότι ο διαγωνισμός για τα 59 αναψυκτήρια, πολλά από τα οποία είναι σε απομακρυσμένους αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, έγινε με τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά για να μην παρατηρούνται φαινόμενα του παρελθόντος, δηλαδή το άνοιγμα της θερινής σεζόν να βρίσκει μουσεία και μνημεία με κλειστά αναψυκτήρια ή με καταστήματα που υπολειτουργούσαν και δεν είχαν βασικά είδη.

Σύντομα, τονίζουν οι ίδιες πηγές, ο Οργανισμός Διαχείρισης και Αξιοποίησης Αρχαιολογικών Πόρων θα προκηρύξει και νέο διαγωνισμό για μικρότερο αριθμό αναψυκτηρίων (περίπου 10-15) που μισθώθηκαν το 2020 και ολοκληρώνεται η διάρκεια μίσθωσής τους.

 

ΠΗΓΗ kathimerini