Περιφέρεια

Γιάννης Πλακιωτάκης στον RV: «Απολύτως εφικτός ο στόχος της αναβάθμισης της ακτοπλοΐας με καλύτερα πλοία και σύγχρονα λιμάνια. Έχουμε εξασφαλίσει χρηματοδοτικά εργαλεία και θεσμικό πλαίσιο» (ΗΧ)

“Πέρα από την διαχείριση των πολύ δύσκολων καταστάσεων που αντιμετωπίζουμε τα τελευταία χρόνια, οραματιζόμαστε και μία διαφορετική ακτοπλοΐα με καλύτερες συγκοινωνίες, καλύτερα πλοία,  πιο σύγχρονα λιμάνια. Ο στόχος αυτός είναι απολύτως εφικτός, αφού έχουμε διασφαλίσει και πλαίσιο αλλά κυρίως χρηματοδότηση”.

Αυτό δήλωσε σήμερα ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, στο Κεντρικό Δελτίο Ειδήσεων του Real Voice 99,5 με την Ρένα Παυλάκη, σε μια εφ΄ όλης της ύλης συζήτηση για την κατάσταση της ελληνικής ακτοπλοΐας και τις προκλήσεις που καλείται να ανταποκριθεί σε μια ιδιαίτερη περίοδο διαδοχικών κρίσεων.

Ο Υπουργός μίλησε για τις προσπάθειες που κατεβλήθησαν την τελευταία τριετία και που είχαν ως αποτέλεσμα για να αυξηθούν τα κονδύλια για τις άγονες γραμμές αλλά και τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια, σε μια περίοδο όπου, λόγω της πανδημίας covid – 19, όλες οι γραμμές της ακτοπλοΐας είχαν καταστεί οιονεί άγονες.

Ειδικότερα, τα κονδύλια αυξήθηκαν από τα 90 στα 138 εκατ. ευρώ, ενώ προστέθηκαν και 24 γραμμές σε ολόκληρη τη νησιωτική χώρα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου να έχουν σήμερα τον μεγαλύτερο αριθμό δρομολογίων εβδομαδιαίως, που είχαν ποτέ, με χαρακτηριστικά παραδείγματα το Καστελλόριζο με 8 δρομολόγια και το Αγαθονήσι με 12 δρομολόγια την εβδομάδα.

Παράλληλα εξήρε τη συνεργασία με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και προσωπικά με τον Περιφερειάρχη, Γιώργο Χατζημάρκο.

Ειδικότερα, ο κ. Πλακιωτάκης δήλωσε:

“Με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου έχουμε εξαιρετική συνεργασία. Άλλωστε το 70% της ελληνικής ακτοπλοΐας αφορά το Νότιο Αιγαίο. Άρα, για το Νότιο Αιγαίο η διασφάλιση της συνδεσιμότητας μεταξύ των νησιών αλλά και με την ηπειρωτική  Ελλάδα είναι ζήτημα πρώτης προτεραιότητας.  Καταφέραμε λοιπόν τα προηγούμενα χρόνια και αυξήσαμε σε πολύ σημαντικό βαθμό το κονδύλι των «άγονων». Αρχίσαμε  από τα 90 εκατ. φτάσαμε στα 130 και  φέτος στα 138 εκατομμύρια  ευρώ για τις άγονες γραμμές. Αυτό μας έδωσε  τη δυνατότητα να δρομολογήσουμε και καλύτερης ποιότητας πλοία αλλά να εγκαινιάσουμε και 24 νέες γραμμές σε ολόκληρη την νησιωτική χώρα.  Αυτό βοήθησε πολύ σημαντικά και την αύξηση της διασυνδεσιμότητα και βεβαίως την αύξηση της κίνησης στα νησιά.  Δεν σταματάμε όμως εδώ. Λόγω και των νέων περιβαλλοντικών δεδομένων και νέων κανονισμών η ακτοπλοΐα σαφώς πρέπει να περάσει στην επόμενη φάση. ‘Εχουμε καταφέρει να διασφαλίσουμε ευρωπαϊκά κονδύλια για το πρασίνισμα του ακτοπλοϊκού στόλου όπως επίσης έχουμε εξασφαλίσει και 175 εκατομμύρια ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των λιμενικών υποδομών στα νησιά. Καταφέραμε το αυτονόητο. Να συνδέουμε τη βελτίωση της ποιότητας των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών με τον εκσυχρονισμό των λιμενικών υποδομών ».

Όσον αφορά  το πρόγραμμα «Νέαρχος» ,   το βασικό χρηματοδοτικό εργαλείο της εθνικής στρατηγικής για τη νησιωτικότητα που αφορά έργα λιμενικών υποδομών σε μικρά και απομακρυσμένα νησιά, ο υπουργός είπε ότι πολύ σύντομα αναμένεται η ενεργοποίηση του.

Παράλληλα,  πολύ σύντομα το υπουργείο θα προχωρήσει στην προκήρυξη γραμμών ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, με πολυετείς συμβάσεις ισχύος άνω των 10 ετών,  ώστε να μπορέσουν να μπουν στις γραμμές  πιο σύγχρονα πλοία, πιο καινούργια, με μεγαλύτερο οικολογικό αποτύπωμα, και ταχύτερα.

«Ο επόμενος  άμεσος στόχος μας είναι οι πολυετείς συμβάσεις σε μεγάλες άγονες γραμμές έτσι ώστε με την δρομολόγηση πολυετών συμβάσεων από τη μία και από την άλλη νέων πράσινων πλοίων  για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε μακροπρόθεσμα το πρόβλημα συνδεσιμότητας», ανέφερε ο Υπουργός.

Στα χρηματοδοτικά εργαλεία που έχει στη διάθεσή του το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είναι και το Πρόγραμμα «Μεταφορές 2021 – 2027» που εγκρίθηκε πρόσφατα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και εξασφαλίζει  175 εκ. ευρώ για την ανάπτυξη νησιωτικών λιμενικών υποδομών και 80 εκ. ευρώ για τη χρηματοδότηση επιλεγμένων άγονων γραμμών.

«Πρόκειται για ένα πολύ μεγάλο βήμα, που ακολουθεί την αύξηση κατά 136 εκατομμύρια ευρώ της χρηματοδότησης των άγονων γραμμών, τα τρία προηγούμενα χρόνια, καθώς και τη δημιουργία 24 νέων γραμμών, που εξυπηρετούν δεκάδες χιλιάδες νησιώτες και ταξιδιώτες. Οι νέες αυτές δυνατότητες, σε συνδυασμό με στοχευμένες δράσεις για «Συστήματα ασφάλειας ναυσιπλοΐας» μέσω χρηματοδότησης άνω των 90.000.000 ευρώ και σειρά σημαντικών έργων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σε λιμάνια όλης της χώρας, υπηρετούν αποφασιστικά το στόχο μας για την αναπτυξιακή πορεία του νησιωτικού χώρου και της θαλάσσιας οικονομίας. Διασφαλίζεται, πλέον, όχι μόνο η σταθερή και συχνότερη ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών, τόσο με την Ηπειρωτική Ελλάδα, όσο και μεταξύ τους, αλλά και η ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης υπηρεσίας, με καλύτερες λιμενικές υποδομές και κίνητρα για δρομολόγηση νέων «πράσινων» πλοίων», ανέφερε.

Τέλος, όσον αφορά το Ταμείο Ανάκαμψης, ήδη το Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής έχει εντάξει μια μελέτη η οποία θα προσδιορίσει τις χρηματοδοτικές ανάγκες της ακτοπλοϊκής αγοράς .
Ακούστε τον εδώ: