Γιώργος Χατζημάρκος στο ethnos.gr
Περιφέρεια

Γιώργος Χατζημάρκος στο ethnos.gr: Οι μεγάλοι πόλεμοι που κερδίσαμε στο νότιο Αιγαίο, το τσουνάμι που έρχεται και οι ιθαγενείς (video)

Το μεταναστευτικό, η πανδημία covid-19, η καραντίνα, η οικονομική κρίση, η ανεργία, η επιθετικότητα της Tουρκίας  η άγνωστη “ναυμαχία” Ελλήνων και Ιταλών ψαράδων, τα αιολικά πάρκα είναι οι γνωστοί και άγνωστοι “πόλεμοι” που δίνει καθημερινά η Ελλάδα  στο Νότιο Αιγαίο

Ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Χατζημάρκος μιλάει στο ethnos.gr για αυτά που γνωρίζουν οι λίγοι και πρέπει να μάθουν οι πολλοί και φωτίζει τους άθλους που επιτεύχθηκαν σε μία εποχή που όλοι οι παγκόσμιοι τουριστικοί προορισμοί έβαλαν λουκέτο και έφεραν τα μικρομεσαία νησιά μας στην κορυφή των θετικών επιδόσεων.

32.000 πτήσεις σε πέντε αεροδρόμια

Το Νότιο Αιγαίο αναδείχτηκε ο κορυφαίος ευρωπαϊκός τουριστικός  προορισμός για το 2021 με 32.000 απ΄ ευθείας πτήσεις στα πέντε διεθνή αεροδρόμια, ενώ για το 2022 όπως τονίζει με βεβαιότητα ο Χατζημάρκος θα προκύψει τσουνάμι ευκαιριών από την παγκόσμια και ευρωπαϊκή τουριστική αγορά που έχει τα Δωδεκάνησα και τις Κυκλάδες ψηλά στη λίστα των δημοφιλών προορισμών.

Από την άλλη όμως εκφράζει και το μεγάλο παράπονο της Περιφέρειας του η οποία παρότι είναι πρώτη στην παραγωγή δημοσίων εσόδων είναι η τελευταία στη λίστα χρηματοδότησης από τις 13 Περιφέρειες της χώρας. «Τον πρωταθλητή σου φροντίζεις να φοράει και καλά παπούτσια», είπε χαρακτηριστικά.

Ο Γιώργος Χατζημάρκος μιλάει στον Κώστα Ασημακόπουλο

Η δήλωση Τσίπρα και οι “Έλληνες Αυτόχθονες Ιθαγενείς”

Σχολιάζει την κατάσταση που επικρατεί στο Αιγαίο, παίρνει θέση για τα αιολικά πάρκα μέσα στο αρχιπέλαγος, για τα συχνά ναυάγια των μεταναστών και την επιθετική πολιτική της Τουρκίας, για τις αγωνίες των ακριτών, για τη βελτίωση των υποδομών και των συγκοινωνιών στα ακριτικά νησιά, για την καταστροφή των καϊκιών, για τα προβλήματα των ψαράδων αλλά και για τη μήνυση που δέχτηκε από τους “Έλληνες Αυτόχθονες Ιθαγενείς”. Κυρίως όμως εξηγεί για το πώς η εσωστρέφεια και η καραντίνα μετατράπηκε σε μία μεγάλη ευκαιρία για τουριστική ανάπτυξη ακόμα και των πιο μικρών νησιών του Νοτίου Αιγαίου.

«Η καρδιά του πρωταθλητή στους ακρίτες»

«H Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ως πολιτικός οργανισμός πήρε την απόφαση να μη λυγίσει σε καμία δυσκολία. Στα νησιά είναι πολύ εύκολο να σε πάρει από κάτω πολύ περισσότερο τώρα μέσα στην πανδημία. Τι καλύτερο άλλοθι θα μπορούσαμε να έχουμε λόγω της πανδημίας; Ε, λοιπόν, εμείς όχι μόνο δεν το είχαμε ως άλλοθι αλλά κλείσαμε το 2021 με ένα μεγάλο αριθμό από μεγάλες νίκες. Κάποιες από αυτές τις νίκες έχουν ιστορική αξία. Η καρδιά του πρωταθλητή είναι δύσκολο να υπηρετηθεί. Εμείς όμως οφείλαμε να έχουμε καρδιά πρωταθλητή στην πολιτική μας. Το 2021 ήρθε η τέλεια καταιγίδα. Περάσαμε μέσα από την καταιγίδα πολιτικά, οικονομικά, κοινωνικά και δημοσιονομικά. Δεν είμαστε απλώς όρθιοι αλλά πετύχαμε να βελτιώσουμε σημαντικές παραμέτρους της ζωής των νησιών και είμαι διπλά υπερήφανος. Έχω την υπερηφάνεια και τη χαρά που έχει ο καπετάνιος που βάζει το καράβι στο λιμάνι μετά από άγρια θάλασσα έχοντας σώους τους επιβάτες και το καράβι».

«Ανάπτυξη 220% στα μικρά νησιά»

Αποκάλυψε πως ορισμένα μικρά νησιά είχαν υψηλότερα έσοδα μέχρι και 220% σε σύγκριση με το 2019: «Οταν έχεις την περιοχή που πέτυχε τον υψηλότερο βαθμό τουριστικής ανάκαμψης στην Ευρώπη, τι παραπάνω να θέλεις; Το ποσοστό του μέσου όρου της Περιφέρειας δεν αποτυπώνει την πραγματικότητα. Η συντριπτική πλειοψηφία των νησιών μας πέτυχε σε επίπεδο ΑΕΠ υψηλότερη επίδοση από το ιστορικό ρεκόρ του 2019, όλα τα μικρά και μεσαία νησιά ξεπέρασαν την οικονομία του 2019. Μόνο τρία μεγάλα νησιά υστέρησαν σε ΑΕΠ από το 2019. Η Ρόδος, η Κως και η Σαντορίνη αλλά έφτασαν στο 80% από τις επιδόσεις του 2019. Τα περισσότερα νησιά μας έκαναν 150%, 180%, ακόμα και 220% του 2019. Είναι απίστευτες επιδόσεις αυτές. Τα τρία μεγάλα νησιά έχασαν τον πρώτο μήνα, αλλά έκανα τον καλύτερο Οκτώβριο στην ιστορία τους».

«Έτσι κερδίσαμε τις διεθνείς τουριστικές αγορές»

Σχετικά με τα μυστικά της επιτυχίας είπε: «Όλο αυτό επιτεύχθηκε με πολύ καλή δουλειά και σχέδιο. Η επιτυχία του 2021 εδράζει στη δουλειά που κάναμε το 2020. Μέσα στο πιο σκληρό lock down του Απριλίου του 2020 που παγκόσμιοι προορισμοί είχαν γονατίσει, εδώ είπαμε θα ανοίξουμε. Ακούστηκε μαξιμαλιστικό αλλά καθίσαμε όλοι σε ένα τραπέζι, η αγορά, επιχειρηματίες, εργαζόμενοι, αυτοδιοίκηση και κυβέρνηση και φτιάξαμε το δικό μας σχέδιο. Το 2020 δεν είχαμε εμβόλια και τεστ. Μόνο τα PCR είχαμε στην αρχή. Χτίσαμε το σχέδιο ελέγχου στα διεθνή αεροδρόμια. Είναι δική μας ιδέα και πρωτοβουλία τα ξενοδοχεία covid, το PLF που μάλιστα ξεκίνησε από το γραφείο του πρωθυπουργού. Κερδίσαμε εμπιστοσύνη από τις διεθνείς τουριστικές αγορές. Δείξαμε πως είμαστε τουριστικός προορισμός ώριμος, υπεύθυνος και σοβαρός. Χτίσαμε ισχυρές σχέσεις και έτσι το 2021 αυτό που έγινε ήταν αναμενόμενο. Σαν Περιφέρεια έχουμε χτίσει ισχυρές συνεργασίες και στενές σχέσεις με όλους τους κορυφαίους της παγκόσμιας αγοράς. Επίσης, γυρίσαμε το πλάνο προβολής μας σε digital και κλείσαμε με 381.000.000 θεάσεις. Συνεργαστήκαμε με όλους τους κορυφαίους tour operators και μεγάλες πλατφόρμες τουρισμού. Κάναμε πολλά και είμαι περήφανος για τα αποτελέσματα. Δουλέψαμε με όλη την αγορά».

Ο Γιώργος Χατζημάρκος

«Ξεπεράσαμε και την Ισπανία»

Ο Χατζημάρκος είπε πως για πρώτη φορά το Νότιο Αιγαίο ξεπέρασε σε επιδόσεις ακόμα και την Ισπανία: «Είμαι υπερήφανος για τα αποτελέσματα του 2020 και του 2021. Το 2016, το 2017, το 2018 και το 2019 κάναμε συνεχώς ιστορικό ρεκόρ, ανεβάζοντας τον πήχη στον τουρισμό και ήμασταν σταθερά πρωταθλητές. Αν όμως με ρωτήσετε σήμερα για ποια περίοδο είστε περήφανος θα σας έλεγα πως είμαι υπερήφανος για την περίοδο “πολέμου” 2020-2021 φέραμε επιδόσεις που δεν πέτυχε κανείς άλλος τουριστικός προορισμός στην Ευρώπη. Η μεγάλη τουριστικά Ισπανία δεν κατάφερε να ανοίξει προορισμό της πάνω από 9 ημέρες, ενώ εμείς κάναμε πλήρη τουριστική σεζόν στο Νότιο Αιγαίο με εκατομμύρια κόσμο. Τι όλο αυτό; Ολο αυτό είναι θέσεις εργασίες, είναι εισόδημα και έσοδα για το κράτος σε μία περίοδο που όλα αυτά τα έχει ανάγκη η ανάγκη η χώρα πιο πολύ από ποτέ. Μία στις έξι θέσεις εργασίας ήταν στο Νότιο Αιγαίο. Αποδείχτηκε πως όταν δουλεύεις με σοβαρότητα, αφοσίωση και πάθος έρχονται και τα αποτελέσματα».

«Έκρηξη στην αγορά και τσουνάμι ευκαιριών»

Η μετάλλαξη Όμικρον έχει αλλάξει πλέον τα δεδομένα αλλά ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου εκτιμά πως το 2022 θα είναι μία χρονιά που σημειωθεί “έκρηξη” στον τουρισμό και θα δημιουργηθεί τσουνάμι ευκαιριών:  «Για το 2022 περιμένουμε μία “έκρηξη” παρότι είμαστε μέσα σε μία τεράστια αβεβαιότητα και εν μέσω της πανδημίας με τη μετάλλαξη Όμικρον. Εχουν έρθει νέα δεδομένα και νέα προβλήματα όμως είμαστε ψύχραιμοι από την εμπειρία του 2020 και του 2021. Περάσαμε δύσκολες καταστάσεις αλλά σχεδιάσαμε δυναμικά σχέδια με πολλά σενάρια. Το ίδιο θα κάνουμε και τώρα. Πλέον είμαστε εκπαιδευμένοι για το πως θα διαχειριστούμε αυτή την κατάσταση και έχω την πεποίθηση πως το 2022 θα φέρει “τσουνάμι” επισκεπτών στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου».

«Νικητές μέσα στην καταιγίδα»

«Τι έγινε μέσα στην πανδημία; Αντί να χάσουμε έδαφος, κερδίσαμε έδαφος. Πως έγινε αυτό; Κερδίσαμε μερίδιο αγοράς. Η πίτα της αγοράς δεν είναι ίδια. Το 2021 ήταν καλύτερο από το 2019 σαν μερίδιο αγοράς και οι επισκέπτες ήταν καλύτερου εισοδηματικού επιπέδου. Η μέση δαπάνη αυξήθηκε 80%-90% και έτσι περάσαμε σε ΑΕΠ στα περισσότερα νησιά. Είναι μία μεγάλη κοινωνική νίκη και για μας μας δίνει την ικανοποίηση όταν βγαίνεις μέσα από μία καταιγίδα».

Ο Γιώργος Χατζημάρκος

«Προσφέρουμε τα περισσότερα, εισπράττουμε τα λιγότερα»

Το μεγάλο παράπονο της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου είναι πως προσφέρει τα περισσότερα, αλλά εισπράττει τα λιγότερα και ζητάει την αλλαγή των κριτηρίων χρηματοδότησης για κάθε Περιφέρεια και να μη γίνεται μόνο με κριτήριο τον πληθυσμό: «Είμαστε για τρίτη συνεχόμενη χρονιά η πρώτη Περιφέρεια στην Ελλάδα στον τομέα απορρόφησης ευρωπαϊκών πόρων. Δουλεύουμε εντατικά και μεθοδικά και συνεργαζόμαστε πολύ καλά με τον πρώτο βαθμό αυτοδιοίκησης. Στηρίζουμε τα νησιά μας για να γίνουν έργα στις υποδομές, στην ύδρευση, στην αποχέτευση, στην ύδρευση, στην παιδεία, στον αθλητισμό και σε όλο το φάσμα των δημοσίων έργων. Αυτό που ζητάμε είναι να αποδοθεί δικαιοσύνη στην κατανομή των πόρων. Στις 13 Περιφέρειες της χώρας είμαστε στην 13η και τελευταία θέση στις δημόσιες επενδύσεις. Αυτό είναι άδικο. Είμαστε τελευταίοι στα προγράμματα στις δημόσιες επενδύσεις, δηλαδή, μας δίνονται τα λιγότερα χρήματα από οποιαδήποτε άλλη Περιφέρεια στην Ελλάδα για να κάνουμε έργα στα νησιά. Το κριτήριο των χρηματοδοτήσεων είναι ο πληθυσμός κάθε περιοχής αλλά αυτό είναι μία απολύτως στρεβλή και εντελώς λάθος αντίληψη για τρεις βασικούς λόγους. Πρώτον στη νησιωτική Ελλάδα υπάρχουν ιδιαιτερότητες».

«Είμαστε οι φτωχοί συγγενείς»

Για τις διαφορές και ιδιαιτερότητες που έχουν τα νησιά σε σύγκριση με την ηπειρωτική Ελλάδα είπε: «Στην ηπειρωτική Ελλάδα ένας νομός μπορεί να καλυφθεί με ένα υδραγωγείο ή με ένα καλά εξοπλισμένο νοσοκομείο. Εμείς που έχουμε 50 κατοικημένα νησιά θέλουμε 50 υδραγωγεία. Νοσοκομεία πόσα πρέπει να έχουμε και πως επικοινωνούμε μέσα στο Αιγαίο; Επομένως ο πληθυσμός δεν πρέπει να είναι το μόνο κριτήριο. Εκτός των άλλων το καλοκαίρι τα νησιά μας καλούνται να φιλοξενήσουν και να εξυπηρετήσουν εκατομμύρια κόσμο και επομένως πρέπει να υπάρχουν υποδομές. Η δικαιοσύνη πρέπει να είναι οικονομικού επιπέδου. Πρέπει να δούμε που παράγονται τα έσοδα. Πρέπει να επιβραβεύονται οι περιοχές που έχουν φέρει τα δημόσια έσοδα στον κουμπαρά της χώρας. Όταν οι Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα έχουν φέρει στον κρατικό κουμπαρά αυτά τα έσοδα, δε μπορεί στη διανομή των εσόδων του κουμπαρά να είναι οι φτωχοί συγγενείς. Όταν θέλεις να κάνει πρωταθλητισμό, πρωταθλητής σου πρέπει να φοράει καλύτερα παπούτσια».

«Στην πανδημία δεν κλειστήκαμε, ανοίξαμε τα σύνορα μας»

Ο Γιώργος Χατζημάρκος μιλάει για απόλυτη δικαίωση στην πολιτική που ακολουθήθηκε στην πανδημία και απαντάει σε όσους υποστηρίζουν πως τα νησιά έχουν πλεονέκτημα επειδή λόγω της περιορισμένης πρόσβασης και της απομόνωσης κράτησαν χαμηλά τα ποσοστά απωλειών στην πανδημία: «Δεν ισχύει το επιχείρημα της απομόνωσης. Εμείς μέσα στην πανδημία όχι μόνο δεν κλειστήκαμε, αλλά ανοίξαμε και τα σύνορα μας σε όλο τον κόσμο. Δεχτήκαμε εκατομμύρια επισκέπτες. Στα πέντε μεγάλα διεθνή αεροδρόμια, στη Ρόδο, στη Κω, στη Μύκονο και στη Σαντορίνη και στην Κάρπαθο έγιναν 32.000 απ΄ ευθείας διεθνείς πτήσεις. Άρα το επιχείρημα της απομόνωσης δεν υπάρχει».

«Εξοπλίσαμε τις δομές υγείας»

«Δαπανήσαμε μεγάλο ποσοστό των εσόδων μας στην θωράκιση της δημόσιας υγείας. Εξοπλίσαμε τις δομές υγείας των νησιών με δαπάνες δικές μας με ιατροτεχνικό εξοπλισμό. Από αναλώσιμα, PCR, αναπνευστήρες, θαλάμους απομόνωσης, μέχρι κλωβούς αρνητικής πίεσης και για πρώτοι φορά στην ιστορία πήραμε χρήματα από την ΕΕ που τα διαθέσαμε στη στελέχωση των νοσοκομείων. Περίπου 250 υγειονομικοί, γιατροί και νοσηλευτικό προσωπικό προστέθηκαν στη δύναμη των νησιών μας και αμείβονται μέσα από πόρους της Περιφέρειας».

«Στους εμβολιασμούς δούλεψε η τουριστική συνείδηση του νησιώτη»

«Στους εμβολιασμούς είμαστε 17-18 μονάδες πάνω από το μέσο όρο της Ελλάδας. Πιστεύω πως δούλεψε η τουριστική συνείδηση του νησιώτη. Ο κόσμος κατάλαβε πως πρέπει να είμαστε πρώτοι θωρακισμένοι για αυτό έχουμε αυτά τα υψηλά ποσοστά εμβολιασμού στα νησιά. Στα πολύ μικρά νησιά όπως το Καστελόριζο κάναμε αποστολές σε συνεργασία με τον ΕΟΔΔΥ και εμβολιάζονται όλοι άμεσα. Στα μεγαλύτερα νησιά έχουμε μόνιμα εμβολιαστικά κέντρα. Το ενδιαφέρον για το κλείσιμο των ραντεβού είναι έντονο και η διαδικασία εξελίσσεται ομαλά».

Ο Γιώργος Χατζημάρκος

«Η τέλεια καταιγίδα και το μεταναστευτικό»

Το μεταναστευτικό ήταν άλλη μία μεγάλη πρόκληση που καθημερινά δοκιμάζει τις αντοχές των νησιωτών, ενώ αναφέρθηκε και στις νέες δομές: «Το 2015 μας χτύπησε και η καταιγίδα του μεταναστευτικού που είναι η μεγαλύτερη ανθρωπιστική κρίση μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Το 1/3 των προσφύγων που δέχτηκε η Ευρώπη πέρασε από τα νησιά μας και τα σύνορα μας. Μείναμε όρθιοι διότι δείξαμε σοβαρότητα, ανθρωπισμό και υπευθυνότητα. Και ο δημόσιος τομέας, όσο και οι νησιώτες ομαδικά και ατομικά. Αναπτύχθηκε στην κοινωνία δημόσιος διάλογος. Το 2015 μας άφησε δύο δομές στη Λέρο και στην Κω που όμως δε μας τιμούσαν και δεν συμβάδιζαν με το διεθνές επίπεδο. Φτιάχτηκαν δύο νέες δομές και ήμουν από αυτούς που ζητούσαν να αλλάξουμε επίπεδο. Τώρα έχουμε δύο σύγχρονες δομές όχι μόνο κατασκευαστικά αλλά στην αντίληψη και στη λειτουργία. Τώρα όλα γίνονται με τάξη και νοικοκυριό και σύμφωνα με αυτά που προβλέπει το διεθνές δίκαιο».

«Αδίστακτη η Τουρκία»

Ο Γιώργος Χατζημάρκος αναφέρθηκε και στην επιθετική πολιτική της Τουρκίας: «Εμείς υπηρετούμε το διεθνές δίκαιο και όχι οι ανιστόρητοι γείτονες οι οποίοι προσπαθούν με κάθε τρόπο να φέρουν αναστάτωση και εργαλειοποιούν τον ανθρώπινο πόνο για να πετύχουν οφέλη στην εξωτερική τους πολιτική. Με λυπεί που η Τουρκία έχει γίνει πλέον αδίστακτη. Απειλεί δημόσια λεκτικά, την Ελλάδα, την Ευρώπη, τον κόσμο όλο με το άνοιγμα της στρόφιγγας. Εμείς έχουμε σχέδιο στο προσφυγικό που εφαρμόζουμε με μεγάλη αφοσίωση από το 2019. Η αποσυμφόρηση των νησιών έγινε το 2020 μέσα στην πανδημία και σε ποσοστό 80%, ενώ σήμερα έχουμε ξεπεράσει το 95% σε επίπεδο συμφόρησης. Σε επίπεδο ροών είναι πλέον πολύ χαμηλές οι ροές διότι εντωμεταξύ έχει αλλάξει και η φιλοσοφία το πως η Ελληνική Ακτοφυλακή, ο Στρατός, το Λιμενικό και η FRONTEX περιπολούν και φυλάσσουν τα σύνορα».

«Τραυματίστηκα από τη δήλωση Τσίπρα»

Ο Γιώργος Χατζημάρκος αναφέρθηκε και στα θαλάσσια σύνορα σχολιάζοντας τη δήλωση του πρώην πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα: «Ήμουν ένας από αυτούς που είχα “τραυματιστεί” από την δήλωση του προηγούμενου πρωθυπουργού μας πως “δεν υπάρχουν θαλάσσια σύνορα“. Ζω εδώ και υπηρετώ αυτά τα μικρά νησιά. Λέω πως υπάρχουν θαλάσσια σύνορα και τα σύνορα αυτά φυλάσσονται και τα αποτελέσματα στις ροές δείχνουν πως υπάρχει και τρόπος φύλαξης τους».

Ο γιατρός και το καράβι οι αγωνίες των νησιωτών

Σχετικά με τις μεγαλύτερες αγωνίες των κατοίκων στα ακριτικά νησιά είπε: «Το πρώτο πάντοτε θέμα στην αγωνία των νησιωτών είναι η υγεία. Ο γιατρός. Να έχουμε πάντα γιατρό. Η δεύτερη αγωνία είναι να έχουμε καράβι. Θυμάμαι μία φορά πήγα σε ένα μικρό νησί και μία κυρία με ρώτησε: Κύριε Περιφερειάρχη έχετε παιδιά; Της απάντησα: Εχω τρία παιδιά. Με ξαναρωτάει: Το βράδυ όταν έχουν πυρετό, τι κάνετε; Της απάντησα: Εχω καλή σύζυγο που τα προσέχει. Και μου ξαναλέει: Μπράβο, γιατί εγώ όταν έχουν πυρετό δεν έχω παιδίατρο στο νησί. Το λέω αυτό γιατί η απόφαση των συμπατριωτών μας να ζουν και να βρίσκονται πάνω στα πολύ μικρά νησιά στα σύνορα δίνει προοπτική στη χώρα, κάνει τη ζωή μας καλύτερη και δημιουργεί οικονομική προοπτική. Άρα στηρίζουμε την απόφαση ζωής που έχουν πάρει αυτοί οι συμπατριώτες μας γιατί ωφελούμαστε όλοι οι υπόλοιποι στη χώρα».

«Η μεγάλη ευκαιρία βρίσκεται κοντά στο μεγάλο κίνδυνο»

«Τιμούμε την επιλογή τους κάνοντας τη ζωή τους καλύτερη και ευκολότερη. Το 2021 είχαμε το καλύτερο επίπεδο ακτοπλοϊκών συνδέσεων που είχαν ποτέ τα νησιά στην ιστορία τους. Κι αυτό έγινε μέσα στην πανδημία και στην κακοκαιρία. Επομένως για όποιον θέλει να χρησιμοποιεί την πανδημία ως άλλοθι είναι το τέλειο άλλοθι, αλλά όποιος είναι υπεύθυνος και θέλει να φέρει αποτελέσματα η πανδημία ήταν μία τεράστια ευκαιρία και να ξέρετε πως η μεγάλη ευκαιρία βρίσκεται κοντά στο μεγάλο κίνδυνο».

Ο Γιώργος Χατζημάρκος

«Θέμα σύγκρουσης οι ανεμογεννήτριες»

Τα αιολικά πάρκα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) είναι μία ακόμα μεγάλη πρόκληση αλλά και ένα ανοικτό μέτωπο με την κυβέρνηση προτείνοντας τη δημιουργία αιολικών πάρκων μέσα στη θάλασσα και όχι πάνω στα νησιά: «Τα αιολικά πάρκα είναι ένα μεγάλο θέμα σύγκρουσης όλων των νησιωτών με όλες τις κυβερνήσεις. Οι νησιώτες αντιτίθενται στην προοπτική των ανεμογεννητριών στα νησιά. Οι ανεμογενήτριες βιομηχανικού τύπου φτάνουν σε ύψος 120-150 μέτρα με 60 μέτρα διάμετρο έλικα. Κανείς δε μπορεί να με πείσει πως αυτές οι ανεμογεννήτριες δεν αλλοιώνουν τη φυσιογνωμία και την ταυτότητα των τουριστικών προορισμών. Η κυβέρνηση αυτή έχει ανοικτά αφτιά σήμερα. Ο διάλογος αυτός είναι σε καλό δρόμο. Θέλω να πιστεύω πως ο διάλογος αυτός είναι σε καλό δρόμο για το καλό των νησιών μας».

«Ανεμογεννήτριες μέσα στη θάλασσα»

«Έχουμε προτείνει τα θαλάσσια αιολικά πάρκα. Δηλαδή, να μεταφερθούν μέσα στο Αιγαίο οι άδειες που έχουν εκδοθεί για τα νησιά. Αλλοιώνει πολύ την ταυτότητα και την προσωπικότητα των νησιών η εκτεταμένη εγκατάσταση ανεμογεννητριών.  Δεν είμαστε κατά των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Αντίθετα, είμαστε υπέρ. Βάλτε όμως τα πράγματα κάτω. Ζυγίστε τα έσοδα από τον τουρισμό και τα έσοδα από τα ΑΠΕ και αποφασίστε. Δεν πρέπει να καταστρέψουμε τουριστικά τις Κυκλάδες για να πετύχουμε βελτίωση στο στόχο των ΑΠΕ ενώ μπορούμε ισορροπημένα και με πολιτική που θα σέβεται το περιβάλλον. Μπορούμε να πάρουμε από τον άνεμο την ενέργεια που θέλουμε, αφήνοντας άθικτους τους επίγειους παράδεισους που είναι τα νησιά μας και φέρνουν θέσεις εργασίας και εισόδημα στη χώρα. Το απέδειξαν και τώρα μέσα στην κρίση».

«Το καΐκι είναι στο DNA μας και δεν κόβεται»

Ο Γιώργος Χατζημάρκος αναφέρθηκε και στο νόμο που επιβάλλει την καταστροφή των καϊκιών μετά την απόσυρση τους μέσα από προγράμματα αντικατάσταση τους: «Έχουμε ξεκάθαρη θέση κατά του κοψίματος των καϊκιών. Για την παράδοση μας και τον πολιτισμό του Αιγαίου το καΐκι είναι μέσα στο DNA της ιστορία μας και του πολιτισμού μας. Το να βλέπουμε μία τσάπα να κόβει ένα καΐκι πραγματικά είναι ένα τραύμα που δε μπορούμε να το αντέξουμε και στον εγωισμό μας και στην ιστορία μας. Τα καΐκια μπορεί να αποσύρονται αλλά δεν χρειάζεται να καταστρέφονται. Εχουμε πολλές ιδέες για το τι πρέπει να κάνουμε με τα καΐκια. Μπορεί να χρησιμοποιούνται για τουριστικούς σκοπούς, για αναψυχή στους τουρίστες και έτσι να σεβαστούμε την ιστορία και την παράδοση μας».

Ο Γιώργος Χατζημάρκος

Η ακήρυχτη ελληνοιταλική ναυμαχία στα διεθνή ύδατα

Εκτός από την καθημερινή μάχη που δίνουν με την επιθετική πολιτική των Τούρκων οι Έλληνες ψαράδες έχουν να αντιμετωπίσουν τον αθέμιτο ανταγωνισμό με τους Ιταλούς ψαράδες που κινούνται στα διεθνή ύδατα: «Αυτή τη στιγμή έχουμε σε εξέλιξη έναν μεγάλο οικονομικό πόλεμο μεταξύ των Ελλήνων ψαράδων και των ψαράδων χωρών από άλλες χώρες και κυρίως χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης που έρχονται για αλιεία στα διεθνή ύδατα. Οι Έλληνες ψαράδες αντιτάσσουν το επιχείρημα πως οι περιορισμοί που εμείς έχουμε υποστεί όλα αυτά τα χρόνια από την ελληνική κυβέρνηση και την ΕΕ είναι περισσότεροι από αυτούς που οι ανταγωνιστές μας έχουν στον ίδιο σχεδόν γεωγραφικό χώρο με μας. Κι εδώ αναζητούμε την ισορροπία και την πολιτική που θα αποδώσει με δίκαιο τρόπο αυτό το αρχιπέλαγος της δημιουργίας και των ευκαιριών πρωτίστως στους ανθρώπους που το έχουν τόσα χρόνια υπερασπιστεί. Ο ψαράς μας δεν είναι απλώς ένας επαγγελματίας. Είναι αυτός που υπερασπίζεται τα νερά με την δραστηριότητα του. Τον έχουμε ανάγκη να παραμείνει εκεί έξω. Οι ψαράδες που βρίσκονται στα ανατολικά σύνορα μας δέχονται απειλές από τουρκικές ακταιωρούς και δεν δέχονται πως θα έχουν και απειλές από την Ευρωπαϊκή νομοθεσία και ένα ευρωπαϊκό κράτος που θα είναι εχθρικό στην δραστηριότητας τους. Πρέπει επίσης να ξέρετε πως η συντριπτική πλειοψηφία των ψαράδων αυτών φέρονται με μεγάλο σεβασμό στο θαλάσσιο περιβάλλον».

«Τεράστια έργα σε όλα να νησιά»

Μεγάλο στοίχημα για τον Γιώργο Χατζημάρκο ήταν οι επισκευές και οι κατασκευές νέων σχολείων  και αθλητικών εγκαταστάσεων και στα πιο απομονωμένα νησιά, όπως το Καστελόριζο, το Κουφονήσι, οι Λειψοί και η Κύθνος: «Φτιάξαμε πρώτοι στην Ελλάδα δύο ειδικά προγράμματα. Το πρώτο αφορούσε στη συντήρηση σχολικών μονάδων και το δεύτερο συντήρησης αθλητικών εγκαταστάσεων. Το καινούργιο και το καινοτόμο είναι πως είμαστε ο φορέας που δεν έχει αυτή την αρμοδιότητα, διότι αυτά είναι στην αρμοδιότητα των Δήμων. Οι περισσότεροι νησιωτικοί Δήμοι είναι φτωχοί, δεν έχουν μηχανικούς και τεχνικές υπηρεσίες και είναι φτωχοί σε στελεχιακό δυναμικό. Ερχόμαστε εμείς με διακριτή χρηματοδότηση από τον προϋπολογισμό μας και από ευρωπαϊκά κονδύλια και αφού ξεπεράσαμε τις δυσκολίες της ελληνικής νομοθεσίας εκτελέσαμε τεράστια έργα. Εκατοντάδες σχολεία και σχολικές αίθουσες φτιάχτηκαν και το ίδιο έγιναν και με τις αθλητικές εγκαταστάσεις».

«Κάθε νησί και γήπεδο»

«Πήγαινα στα μικρά νησιά και έβλεπα χορταριασμένα γήπεδα, γεμάτα πέτρες και επικίνδυνα για τα παιδιά. Σε όλα μας τα νησιά έχουν γίνει νέες αθλητικές εγκαταστάσεις και τώρα κάνουμε ηλεκτροφωτισμούς γιατί θέλουμε το χειμώνα να υπάρχει περισσότερος χρόνος χρήσης από τους πολίτες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι Λειψοί, ένα νησάκι 300 – 400 κατοίκων. Είχε ένα γήπεδο χορταριασμένο στη μέση του οικισμού. Ηταν γεμάτο πέτρες και χορτάρια. Σήμερα θα δείτε είναι ένα ωραίο γήπεδο που αποτελεί κέντρο δημιουργικής απασχόλησης για τα παιδιά και τους κατοίκους. Στο Κουφονήσι φτιάξαμε το γήπεδο από την αρχή. Στην Κύθνο επίσης φτιάξαμε ένα ωραίο γήπεδο. Μου έστειλε φωτογραφίες ο αντιπεριφερειάρχης Γιώργος Λεονταρίτης με τους 1.200 κατοίκους του νησιού να κάθονται μέσα στον αγωνιστικό χώρο και συζητούσαν. Ηταν υπέροχο».

Ο Γιώργος Χατζημάρκος στον τελικό του Σούπερ Καπ βόλεϊ 2021 που έγινε στη Ρόδο

«Παγκόσμιος αθλητικός προορισμός»

Ο αθλητικός τουρισμός είναι προτεραιότητα για τον Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου: «Μετατρέπουμε τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου σε ένα μεγάλο κέντρο διεθνών αθλητικών ραντεβού. Είναι περίπου 24 τα παγκόσμια πρωταθλήματα που έχουμε διοργανώσει στα νησιά μας σε όλα τα αθλήματα, είναι περίπου 45 τα πανευρωπαϊκά και αμέτρητα τα πανελλήνια πρωταθλήματα σε όλα τα αθλήματα. Αυτό το κάνουμε συνειδητά διότι ο αθλητικός τουρισμός φέρνει αποτελέσματα στον τόπο μας. Θυμάμαι όταν φέραμε μία παγκόσμια διοργάνωση του τάε κβο ντό. Ηρθαν από τη Νότιο Κορέα 2.500 άνθρωποι και θέλουν να έρχονται κάθε χρόνο. Ποντάρουμε σε όλα τα αθλήματα. Η Ρόδος ποντάρει στο μπάσκετ με τον Κολοσσό αλλά όπως όλο το Νότιο Αιγαίο έχουμε ιδιαίτερη αγάπη και βαθύ δέσιμο με το βόλεϊ με τη Σύρο, τη Νάξο, τη Σαντορίνη αλλά και το μπιτς βόλεϊ. Ετσι καλλιεργούμε και στα παιδιά μας την αγάπη για τον αθλητισμό την ώρα που τους παραδίδουμε σύγχρονα γήπεδα για να αθλούνται. Ολο αυτό αποκτά ολιστική δυναμική που μόνο κέρδος φέρνει στην κοινωνία μας».

Η απάντηση στους “Έλληνες Αυτόχθονες Ιθαγενείς”

Στο φινάλε της συνέντευξης ο Γιώργος Χατζημάρκος τοποθετήθηκε και για τη μήνυση που δέχτηκε από τους “Έλληνες Αυτόχθονες Ιθαγενείς” οι οποίοι του ζητούν να πληρώσει 1 τρις εκατομμύριο, 799 δισεκατομμύρια, 616 εκατομμυρίων ευρώ: «Έχω ήδη ξεκινήσει να συγκεντρώνω το ποσό αλλά θα μου πάρει λίγο χρόνο. Θα διοργανώσω συναυλίες, θα κάνω ότι μπορώ. Μέχρι τότε του συνιστώ να κάνουν λίγο υπομονή και να μην χάνουν το χιούμορ τους».