Πλήθος κόσμου στα εγκαίνια της έκθεσης «ο Αιγαιακός χώρος με το βλέμμα των περιηγητών τον 16ο – 19ο αιώνα και τα Δωδεκάνησα στην Ελληνική Επανάσταση»

Στη διάθεση του κοινού μέχρι το τέλος του 2023

Πλήθος κόσμου παραβρέθηκε στα εγκαίνια της έκθεσης με τίτλο  «ο Αιγαιακός χώρος με το βλέμμα των περιηγητών τον 16ο – 19ο αιώνα και τα Δωδεκάνησα στην Ελληνική Επανάσταση» το Σάββατο 22 Οκτωβρίου στο Νεστορίδειο Μέλαθρο του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης Ρόδου.

Την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου εκπροσώπησε ο Αντιπεριφερειάρχης Πολιτισμού κ. Χρήστος Μπάρδος και τον Δήμο Ρόδου ο Αντιδήμαρχος Επικοινωνίας και Διεθνών σχέσεων κ. Κώστας Ταρασλιάς.  Για την σπουδαιότητα και τον ρόλο της έκθεσης τοποθετήθηκαν: ο Αντιπεριφερειάρχης Πολιτισμού κΧρήστος Μπάρδος, ο Αντιδήμαρχος Επικοινωνίας και Διεθνών σχέσεων κ. Κώστας Ταρασλιάς και ο Πρόεδρος του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης Δήμου Ρόδου κ. Σέργιος Αϊβάζης.

Με περισσότερες λεπτομέρειες για το σύνολο του έργου τοποθετήθηκαν, η κυρία Μαίρη Σαββαΐδου – Καμπουροπούλου, ο Δρ. Δημήτρης Σ. Κυπριώτης και η κυρία Ειρήνη Τόλιου. 

Στην ομιλία του ο Πρόεδρος του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης Ρόδου κύριος Σέργιος Αϊβάζης τόνισε: «το ΜΝΤΡ μέσα από αυτή την έκθεση ενισχύει τον κοινωνικό του ρόλο ως φορέα διάδοσης επιστημονικών γνώσεων. Η προετοιμασία της έκθεσης που εγκαινιάζουμε σήμερα υλοποιήθηκε σε συνεργασία με σημαντικούς επιστημονικούς φορείς με στόχο να αναδείξει και να αποδώσει στην κοινωνία σημαντικές πτυχές της ιστορίας του Αιγαίου και κυρίως της δωδεκανήσου αξιοποιώντας και αναδεικνύοντας παράλληλα έργα από την πλούσια συλλογή μας»

Ένα απόσπασμα από το κείμενο  της κ. Μαίρης Σαββαΐδου – Καμπουροπούλου, Εικαστικού και τ. Αναπληρώτριας Καθηγήτριας Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης και Δημιουργικής Σκέψης στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, δίνει ιδανικά το στίγμα της έκθεσης:
« … Με δεδομένο ότι κάθε μορφή εικονικού υλικού, ανεξάρτητα από το αν εμπεριέχει είτε όχι αισθητικές αξίες «λειτουργεί ως αυτοδύναμη και πολλαπλά διαμεσολαβημένη ιστορική μαρτυρία», οι ιστορικοί στρέφονται όλο και περισσότερο στις εικόνες προκειμένου να κατανοήσουν και να ερμηνεύσουν το παρελθόν. Ειδικότερα, τα εικαστικά έργα λειτουργώντας, αφενός ως ιστορικές πηγές, αφετέρου ως αισθητικά αντικείμενα που μπορούν να προκαλέσουν αισθητική συγκίνηση, αποτελούν εργαλεία που διαθέτει το παρόν για να συνδεθεί με το παρελθόν και να το νοηματοδοτήσει ερμηνευτικά. Πρόκειται για μια διαδικασία που αποκτά ιδιαίτερα μεγάλη σημασία όταν συνδέεται τόσο με την επιθυμία των τοπικών κοινοτήτων να αναπτύξουν τις δικές τους αφηγήσεις για να ενδυναμώσουν την πολιτισμική τους ταυτότητα, όσο και με τη λειτουργία  μουσείων, τα οποία αντιλαμβάνονται πλήρως την κοινωνική διάσταση του ρόλου τους και δρουν ως κύτταρα δημιουργίας και εξωστρέφειας. Στο παραπάνω πλαίσιο η Έκθεση αποτελεί, μέσα από ένα γοητευτικό ταξίδι στην Ιστορία και την Τέχνη, έναυσμα για έναν ιστορικό και αισθητικό διάλογο των νησιών του Νοτιοανατολικού Αιγαίου με το προεπαναστατικό παρελθόν τους.»

Ανάμεσα στις γκραβούρες και τα φιρμάνια ο επισκέπτης μπορεί να θαυμάσει από κοντά δύο έργα του Θεόφιλου (Χατζημιχαήλ), Ο Ήρως Μιλτιάδης Γιαταγάνας και Παύλος Μελάς και τον Όρκο του Νίκου Εγγονόπουλου, τα οποία ανήκουν στην μόνιμη συλλογή του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης Ρόδου. Στο πλαίσιο της έκθεσης, δημιουργήθηκε ένας πολύτιμος ιστορικός κατάλογος αλλά και ένα σπουδαίο εκπαιδευτικό βιβλίο.  Η έκθεση θα παραμείνει μέχρι το τέλος του 2023 προκειμένου  να πραγματοποιηθούν εκπαιδευτικά προγράμματα και διαλέξεις, καθώς επίσης και να δοθεί η δυνατότητα στα σχολεία της  Δωδεκανήσου να επισκεφθούν την έκθεση.

Η έκθεση συνδιοργανώνεται και συγχρηματοδοτείται  από τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής, την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ρόδου. Υλοποιήθηκε επίσης με τη συνεργασία των Γενικών Αρχείων του Κράτους, Τμήμα Ρόδου. Την επιμέλεια του καταλόγου είχε ο κος Παναγιώτης Κιμουρτζής: Καθηγητής Εκπαιδευτικής Πολιτικής και Ιστορίας της Εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου Η κυρία Μαίρη Σαββαΐδου – Καμπουροπούλου: Εικαστικός, τ. Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης και Δημιουργικής Σκέψης στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, που είχε αναλάβει τον συντονισμό του έργου, έγραψε την εισαγωγή του καταλόγου και το εκπαιδευτικό βιβλίο. Την συγγραφή του καταλόγου επιμελήθηκαν η κυρία Αφροδίτη Κούρια: Δρ. Ιστορικός της Τέχνης, Επιμελήτρια Εκθέσεων και ο κύριος Δημήτρης Σ. Κυπριώτης: Δρ. Διδακτικής της Ιστορίας Πανεπιστημίου Αιγαίου, Προϊστάμενος Διεύθυνσης Παιδείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού Δήμου Ρόδου.

 

Το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης Ρόδου συνεργάστηκε με τα Γ.Α.Κ. Ρόδου και ανέθεσε στην ομάδα αποτελούμενη από την Ειρήνη Τόλιου: Προϊσταμένη του Τμήματος Γ.Α.Κ. Ρόδου και Αν. Προϊσταμένη Τμήματος Γ.Α.Κ. Σύρου και την κυρία Σοφία Ηρακλείδου: Ιστορικό, Συγγραφέα & Υποψήφια Διδάκτωρ Παν. Κρήτης,  την τεκμηρίωση του αρχειακού υλικού για την συγγραφή του καταλόγου και τα κείμενα της έκθεσης.

Ο σχεδιασμός της έκθεσης έγινε από τον συνεργάτη του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης Ρόδου και συνεργάτη του Μουσείου Μπενάκη κύριο Παύλο Θανόπουλο.

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.