Διαφήμιση

Warning: Parameter 1 to modMainMenuHelper::buildXML() expected to be a reference, value given in /home/imageproduction/rodostoday.gr/libraries/joomla/cache/handler/callback.php on line 99
Home Υγεία & Fitness ΟΥΡΙΚΗ ΑΡΘΡΙΤΙΔΑ

Warning: Parameter 1 to modMainMenuHelper::buildXML() expected to be a reference, value given in /home/imageproduction/rodostoday.gr/libraries/joomla/cache/handler/callback.php on line 99
Διαφήμιση

Alternative flash content

To view this Flash you need Javascript on your browser and updated version of flash player.

ΟΥΡΙΚΗ ΑΡΘΡΙΤΙΔΑ
Συντάχθηκε απο τον/την Κατερίνα Πετρίδη   

Η ουρική αρθρίτιδα είναι μια μορφή αρθροπάθειας. Πρόκειται για μεταβολική πάθηση που προσβάλλει κυρίως άνδρες μέσης ηλικίας (και κυρίως παχύσαρκοι) και αποδίδεται στην εναπόθεση ουρικών αλάτων στις προσβαλλόμενες αρθρώσεις (συνήθως προσβάλλονται οι μεταταρσιοφαλαγγικές των ποδιών και μετακαρπιοφαλαγγικές των χεριών), με παράλληλη αύξηση του ουρικού οξέος στο αίμα. Το αυξημένο ουρικό οξύ οφείλεται σε γενετικά προκαθορι­σμένη υπερπαραγωγή πουρινών ή σε μειωμένη νεφρική έκ­κριση ουρικού οξέος ή και στα δύο.

Η διατροφή λοιπόν των ατόμων που πάσχουν από ουρική αρθρίτιδα θα πρέπει να περιέχει χαμηλή περιεκτικότητα πουρινών. Οι πουρίνες είναι τμήμα των πρωτεϊνών των τροφών, οι οποίες καταλήγουν τελικά σε ουρικό οξύ όταν μεταβoλίζoνται στον ανθρώπινο οργανισμό.

ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΑΥΞΑΝΟΥΝ ΤΟ ΟΥΡΙΚΟ ΟΞΥ

Η κατάχρηση οινοπνευματωδών ποτών αυξάνει έμμεσα το ουρικό οξύ

Η κύηση και η χορήγηση οιστρογόνων μειώνουν το επίπεδο του ουρικού οξέος στο αίμα των γυναικών ενώ τα ανδρογόνα το αυξάνουν.

Σοβαρές υποθερμιδικές δίαιτες επίσης προκαλούν αύξηση στην παραγωγή του ουρικού οξέος ενώ η σταδιακή μείωση βάρους ελαττώνει το ουρικό οξύ. 

Η ασιτία, η νηστεία και η κατανάλωση διαιτών που περιέχουν πολύ μικρή ποσότητα πρωτεϊνών αυξάνουν τα επί­πεδα του ουρικού οξέος.

Η πρόσληψη φρουκτόζης παροδικά αυξάνει το ουρικό οξύ

Δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε λίπη αυξάνουν τα επί­πεδα του ουρικού οξέος

 

 

Βασικές αρχές της δίαιτας:

-χαμηλή πρόσληψη λιπών

-φυσιολογική πρόσληψη πρωτεϊνών

-αυξημένη πρόσληψη υδατανθράκων -αυξημένη πρόσληψη υγρών

-περιορισμός κατανάλωσης αλκοολούχων ποτών -τακτές ώρες γευμάτων

-αποφυγή νηστείας

-αποφυγή βαριάς μαγειρικής παρασκευής (τσιγαρισμένα, τη­γανητό)

-απόκτηση ιδανικού βάρους σε περιπτώσεις παχυσαρκίας

-περιορισμός των τροφίμων που περιέχουν αυξημένη ποσό­τητα πουρινών

Οι τροφές ανάλογα με την περιεκτικότητά τους σε πουρί­νες χωρίζονται σε τρεις ομάδες:
ΟΜΑΔΑ

Τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε που ρίνες (150-825mg πουρίνες/100gr τροφής)

-αντζούγιες, ρέγγα, σκουμπρί, σαρδέλλες

-καρδιά, πάγκρεας, νεφρά, μυαλά, συκώτι

-αυγοτάραχο, χτένια, μύδια

-κυνήγι, πέρδικα, χήνα

-εκχύλισμα κρέατος

-σάλτσες διάφορες με βάση εκχύλισμα κρέατος


2η ΟΜΑΔΑ

Τροφές με μέτρια περιεκτικότητα σε πουρίνες (50-150mg πουρίνες/1 οοgr τροφής)

-κρέας

-πουλερικά

-θαλασσινά, φρέσκα και κατεψυγμένα ψάρια, αστακός κα­βούρια, στρείδια, χέλια

-σούπες κρέατος και ζωμός κρέατος

-ζύμη (σφολιάτα)

- φασόλια, αρακάς, φακές -σπανάκι, σπαράγγια

-αλεύρι από βρώμη

-σιτάρι (σπόρος και πίτυρο)

3η ΟΜΑΔΑ
Τροφές με χαμηλή περιεκτικότητα σε πουρίνες (O-50mg πουρί­νες/100gr τροφής)

-όλα τα είδη φρούτων

- λαχανικά, εκτός από εκείνα της 2ης Ομάδας και χόρτα

-ψωμί, φρυγανιές, δημητριακά

-γάλα, τυρί, γιαούρτι

-τυριά, αυγά

-ξηροί καρποί

-λάδι, βούτυρο, μαργαρίνη, κρέμα γάλακτος, ελιές

-ζάχαρη, σιρόπι, γλυκά, καραμέλες, κρέμες, παγωτά

-ζελέ, ζελατίνη, επιδόρπια παρασκευασμένα με γάλα και

φρούτα

-σούπες λαχανικών και κρεμμώδεις σούπες

-μακαρόνια, ρύζι, πατάτες, καλαμπόκι

-καφές, τσάι, αεριούχα ποτά

-σάλτσες απλές χωρίς κρέας

-σοκολάτα, ξύδι, αλάτι

ΝΙΣΤΩΜΕΝΕΣ ΤΡΟΦΕΣ ΜΗ ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΕΣ ΤΡΟΦΕΣ

ΓΑΛΑ ΚΑΙ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΤΟΥ όλα τα γάλατα και τα προϊόντα τους

ΓΑΛΑ ΚΑΙ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΤΟΥ κανένα

ΚΡΕΑΣ-ΨΑΡΙΑ-ΠΟΥΛΕΡΙΚΑ κρέας, ψάρι, κοτόπουλο (σε μέτρια κατανάλωση)

ΚΡΕΑΣ-ΨΑΡΙΑ-ΠΟΥΛΕΡΙΚΑ όλα τα τηγανιτά, χήνα, πάπια, κυνήγι, εντόσθια, σαρδέλες, αντσούγιες, σκουμπρί, χτένια

ΑΥΓΟ σερβιρισμένα με οποιοδήποτε τρόπο

ΑΥΓΟ κανένα

ΤΥΡΙΑ, όλα

ΤΥΡΙΑ, κανένα

ΛΙΠΗ όλα εκτός από το μπέικον, βούτυρο από φιστίκια

ΛΙΠΗ μπέικον, μεγάλες ποσότητες λιπών

ΨΩΜΙ ΚΑΙ ΥΠΟΚΑΤΑΣΤΑΤΑ ψωμί όλων των ειδών, δημητριακά

ΨΩΜΙ ΚΑΙ ΥΠΟΚΑΤΑΣΤΑΤΑ κανένα

ΔΗΜΗΤΡΙΑΚΑ όλα

ΔΗΜΗΤΡΙΑΚΑ κανένα

ΟΣΠΡΙΑ φασόλια, φακές, αρακάς με προσοχή

ΟΣΠΡΙΑ φασόλια, φακές, αρακάς στο οξύ στάδιο

ΛΑΧΑΝΙΚΑ όλα

ΛΑΧΑΝΙΚΑ σπαράγγια και σπανάκι στο οξύ στάδιο

ΣΟΥΠΕΣ όλες εκτός από του εμπορίου και αυτές που έχουν βάση το κρέας

ΣΟΥΠΕΣ εμπορίου με κρέας

ΕΠΙΔΟΡΠΙΑ όλα

ΕΠΙΔΟΡΠΙΑ όλα

ΔΙΑΦΟΡΑ αλάτι, ξύδι, βότανα, καρυκεύματα, ελιές, σάλτσες απλές, μπεσαμέλ, σοκολάτα, κακάο, τουρσιά, μέλι, καραμέλες, ζελέ

ΔΙΑΦΟΡΑ σάλτσες από κρέας

ΟΞΥ ΣΤΑΔΙΟ

Η οξεία ουρική αρθρίτιδα έχει όλα τα χαρακτηριστικά της φλεγμονής δηλαδή διόγκωση, πόνο και πυρετό. Στο οξύ στάδιο είναι αναγκαίος ο αυστηρός περιορισμός των τροφών που είναι πλούσιες σε πουρίνες. Χορηγείται δίαιτα χαμηλή σε λίπη, μέτρια σε πρωτεΐνες και πλούσια σε υδατάν­θρακες. Επίσης χορηγούνται πολλά υγρά πάνω από 3 λίτρα την ημέρα για να αυξηθεί η έκκριση του ουρικού οξέος και να μειωθεί ο κίνδυνος νεφρολιθίασης. Σε αυτό το στάδιο χορηγούμε υποκα­τάστατα κρέατος με τους εξής συνδυασμούς:

Υποκατάστατα κρέατος

1. Ρύζι και όσπρια

2. Ρύζι και σιτάλευρο και σόγια 3. Ρύζι και σησάμι

4. Ρύζι και γάλα

5. Σιτάλευρο και φασόλια

6. Καλαμποκάλευρο και φασόλια 7. Φασόλια και γάλα

8. Φιστίκια φρέσκα και γάλα

Συμπερασματικά οι πάσχοντες από παθήσεις των αρθρώσεων πρέπει να ακολουθούν εξατομικευμένο διαιτολόγιο και να εξετάζεται προσεχτικά από τον θεράποντα γιατρό ή διαιτολόγο η δυνατότητα εφαρμογής κάποιας ειδικής δίαιτας.